Ticarət mərkəzlərindəki mallar "Trendyol"dan niyə bu qədər bahadır?: Elektoron ticarətin "marjasız" üstünlükləri
Dünyanın əksər ölkələrində olduğu kimi, iki ilə yaxındır ki, davam edən pandemiya böhranı Azərbaycanda da elektron ticarətin artım tempinə inanılmaz təsir göstərib. Azərbaycan Mərkəzi Bankının məlumatlarına görə, ötən il əhali elektron şəbəkəsində 7 milyard manat həcmində ödənişlər həyata keçirib. Bu 2020-ci illə müqayisədə 86% çoxdur.
Kim udur, kim uduzur?
Dövlət Statistika Komitəsinin məlumatına görə, 2021-ci ildə xaricdən elektron şəkildə sifariş edilən məhsulların ümumi dəyəri 165 milyon dollar civarındadır. Bu əhalinin şəxsi istehlakı üçün ölkəyə gətirdiyi malların həcmidir. Gözəl göstəricilərdir, artım müşahidə olunur, amma bunun digər bir tərəfi var: xaricdən şəxsi istehlak üçün əhalinin gətirdiyi malların həcminin ildən-ilə artması Azərbaycanda həmin malları satan sahibkarların dövriyyəsinin azalmasına səbəb olur. Nəticədə isə onların dövlət büdcəsinə ödədiyi vergilərin həcminin azalması, orada işləyən adamların hardasa işsiz qalması baş verə bilər. Bu dövlət və sahibkarlıq üçün ciddi təhlükələrdir.
Dövlət Gömrük Komitəsinin Texnoloji İnnovasiyalar və Statistika baş idarəsinin rəisi Təmkin Xəlilovun sözlərinə görə, elektron ticarət ilə məşğul olan insanların gətirdiyi bağlama sayına baxsaq, bu 2019-cu ildə bu 1.3 milyon, 2020-ci ildə 4,3 milyon olub. 2021-ci ildə isə 7 milyona yaxın bağlama sayı qeydə alınıb, eyni zamanda istifadəçilərin sayı da ciddi şəkildə artıb. 2019-cu ildə əgər 82 min tam istifadəçidən söhbət gedirsə, 2020-ci ildə artıq 248 min adam özünə mal sifariş edib, 2021-ci də isə bu say artıq 341 min nəfərə gəlib çatmışdır. Bu çox böyük rəqəmlərdir, əgər bu gedişatla davam etsə, demək olar ki, iqtisadi cəhətdən daxildə xaricdən alınan mallar daxili satış həcmini azalda bilər.
“Limit kəməri”
Onu da nəzərə alaq ki, son dövrlərdə bir vətəndaşın ay ərzində şəxsi istehlak üçün gətirə biləcəyi limit 300 dollar həcmində müəyyənləşdirilib. Əvvəl isə bu 1000 dollar təşkil edirdi. Düzdür, hazırkı 300 dollarla götürsək, məsələn 4 nəfərlik ailə üçün 1200 dollar təşkil edir. Əlbəttə, sifarişin həcmi ailənin gəlirlərindən də asılıdır, və 4 nəfərlik ailə 1200 dollarlıq məhsul sifariş edə bilər və bunun üçün heç bir gömrük rüsumu ödənilmir.
Millət vəkili Vüqar Bayramov hesab edir ki, daxili elektron ticarətin inkişaf etməsi daha məqsədə uyğundur, amma inzibati yolla elektron ticarət olaraq və ya biznesin hansısa bir növünün inkişaf etdirməsi heç zaman dayanıqlı olmur. Təbii ki, dünyanın hər bir ölkəsində və xüsusən də liberal iqtisadiyyata malik olan ölkələrdə vətəndaş xaricdən mal alır, şəxsi istehlakı üçün istifadə edir və bu tamamilə normaldır. Amma eyni zamanda məsələnin digər tərəfi ondan ibarətdir ki, daxildə xaricdən mal gətirən və rəqabətli mal təklif edən şirkətlərin və şəbəkələrin olmasına ehtiyac var. Elektron ticarət dövriyyəsinin artmasının fərqli səbəbləri var və əsas səbəblərdən biri də COVİD-19 pandemiyası nəticəsində formalaşan vərdişdir, çünki pandemiya həm də onlayn ticarətlə bağlı bir vərdiş yaratdı. Digər amil təbii ki, birbaşa regiona fokuslanan və onlayn satış həyata keçirən şirkətlərin sayının artması və təbii ki, qardaş Türkiyədə oxşar təklifləri oxşar xidməti təklif edən şirkətin güclənməsidir.
“Mən ümumiyyətlə inzibati yolla prosesin, xüsusən də elektron ticarətin tənzimlənməsinin tərəfdarı deyiləm. Əslində biz limitlərin azaldılmasının deyil, artırılmasının tərəfdarıyıq. Limitlərin minimallaşdırılması o demək deyil ki, daxildə həmin o istiqamət üzrə biznesin inkişafına nail ola bilcəksən. Amma şəxsi istehlak üçün gətirilən məhsul bazara satış üçün çıxarılmamalıdır, məhz bu əlaqənin aradan qaldırılmasına ehtiyac var. Problem ondan ibarətdir ki, həmin məhsulların bir qismi satış üçün bazara çıxır.
Qiymətləri endirə bilmirik, çünki marja var
Azərbaycan Sahibkarlar Konfederasiyasının Rəqəmsal İnnovasiyalar Komissiyasının eksperti Tural Əhmədov hesab edir ki, bir qrup sahibkarlar xaricdən mal gətirərək, 5, 10, 20 nəfər ətrafında e-gömrükdə qeydiyyatdan keçməklə daxili bazarda həmən məhsulların satışı ilə məşğul olurlar. Eyni məhsullar qardaş ölkə Türkiyədə bir qiymətədir, burada isə dəfələrlə bahadır. Onlayn sifariş proseslərinin qəlizliyindən asılı olmayaraq istifadəçilərin sayı sürətlə artır. Ölkəmizdə xüsusən də geyim sektorunda çalışan sahibkarlarla söhbətlərimiz zamanı belə bir arqument səsləndirirlər ki, qiymətləri endirə bilmirik, çünki marja limiti var. Dövriyyənin artması hesabına qiymətləri salmağa gəlincə, onlar yeni müştərilər əldə etməkdən yayınırlar. Çünki yeni müştəri qazanmaq üçün əlavə marketinq xərclərinə getmək lazımdır. Əvvəllər marketinq xərcləri qoyub onu qarşılığını ala bilirdilərsə, indi indi effektiv deyil, çünki vətəndaşlar yenə qiymət amilinə görə həmin məhsulu xaricdən sifariş edirlər. Elə vaxtlar olur ki, mağazada məhsulun şəklini çəkirlər ölçülərini götürürlər və elektron şəkildə sifariş edirlər.
Qeyd edək ki, alıcıların bir çoxu şikayət edirlər ki, Türkiyədə 50 tl-yə olan məhsul Azərbaycanda 50 manatdır, hərçənd tl ilə manatın məzənnəsi arasında kəskin fərq var. Bu isə o deməkdir ki, sahibkarlar məhsullun üzrəinə yüksək gəlir marjası əlavə edirlər.
Tural Əhmədovun sözlərinə görə, marjalar şirkətlərin daxili siyasətinə bağlıdır, həmşinin obyektiv səbəbləri də nəzərə almaq lazımdır. Məsələn, Türkiyədə məhsul daxili bazara çıxdığı zaman öz məzənnələriylə çıxır, amma xaricə çıxdığı zaman dollar üzərindən satırlar. Dollar üzərindən satılan mal konvertasiya olunub, manatla gömrük rüsumları ödənilərkən üzərinə 10%-30% marja gəlir. Daxildə əlavə daşınma, icarə xərcləri də mövcuddur. Konkret olaraq, tekstilə gəlincə, üzərinə kifayət qədər yüksək marja qoyurlar və qiymətlərdən də düşmürlər.
Bununla yanaşı, Azərbaycan elektron ticarətin bütün istiqamətlərinin genişləndirilməsi: B2B (Business-to-Business) seqmentinə təkan verilməsi, poçt yüklərinin çatdırılmasının ucuzlaşdırılması üçün avia reyslərin genişləndirilməsi, beynəlxalq elektron ödəniş sistemlərinə çıxışın sadələşdirilməsi və s. üçün hələ də bir sıra maneələri aradan qaldırmalıdır.
Artan dinamika
Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Ticarət və İnkişaf Konfransının (UNCTAD) ekspertləri e-ticarətin sürətli artımını pandemiyanın pik dövründə ticarət mərkəzlərinin və digər pərakəndə satış obyektlərinin fəaliyyətinə qoyulan karantin məhdudiyyətləri ilə əlaqələndirirlər. Özü də, ekspertlərin fikrincə, bu trend pandemiya məhdudiyyətləri yumşaldıldıqdan sonra da öz aparıcı mövqeyini qoruyacaq. Bəzi proqnozlara görə, bu il rəqəmsal platformalarda qlobal satışlar 5,6 trilyon dollardan çox olacaq, 2025-ci ildə isə 7,4 trilyon dollar həddini keçəcək.
İnternetdə satışların artım dinamikası ənənəvi ticarətdəki uyğun göstəriciləri xeyli üstələyir. UNCTAD-ın məlumatına görə, 2021-ci ildə toplam qlobal ticarət pandemiyadan əvvəlki dövrlə müqayisədə 23% artaraq 28 trilyon dollar təşkil edib. Ötən ilin birinci yarısında pandemiya məhdudiyyətlərinin hələ də qalması fonunda bu artım əsasən elektron resurslardan istifadə etməklə mal ticarəti hesabına təmin edilib. Bununla yanaşı, xidmət sektorunda satışların artımı bütün dünyada ləngiyib, buradakı göstəricilər hələ də 2019-cu ilin səviyyəsindən aşağıdır. UNCTAD-ın məlumatına görə, qlobal iqtisadiyyatda gözlənilən yavaşlama, eləcə də oflayn seqmentdə mal və xidmətlərin satışının azalması üzrə dayanıqlı meyil səbəbindən 2022-ci il üçün də perspektivlər çox qeyri-müəyyən olaraq qalır.
Bu arada, e-ticarət ənənəvi pərakəndə satışı daha da sıxışdırır və 2021-ci ildə bütün qlobal ticarətin 17,5%-ni təşkil edir. Bu gün təxminən 2,4 milyard insan onlayn alış-veriş edir ki, bu da dünyada yaşayan bütün insanların təxminən üçdə birini təşkil edir. 2025-ci ilə qədər dünyada 5 milyard mobil cihazın internetə çıxış əldə edəcəyi gözlənilir, uyğun olaraq rəqəmsal məkanda potensial alıcıların çoxsaylı artımı üçün ilkin şərtlər yaranacaq.
Eyni zamanda, son iki ildə baş verən pandemiya böhranı e-ticarət sahəsinə yeni trendlər gətirib. Rəqəmsal məkanda yeyinti məhsulları, o cümlədən hazır yemək, tibbi avadanlıq və sağlamlıq üçün məhsullar, gigiyena vasitələri və məişət kimyası kimi sifarişləri daha çox verməyə başlayıblar. Ehtimal edilir ki, 2028-ci ilə qədər qida və içki sənayesində elektron ticarət dövriyyəsi hər il 18% artaraq 71,6 milyard dollara çatacaq. Gündəlik tələbat məhsullarının sürətlə e-ticarət tələbinin bir hissəsini tutması, prinsipcə yeni təchizat alətləri formalaşdırır. Bu sıraya o cümlədən avtomatlaşdırılmış çatdırılma sistemləri, eləcə də gələcəkdə yerüstü və hava robot cihazlarının (dronların) kütləvi şəkildə tətbiqi və s. daxildir.
Sadalanan dünya trendləri Azərbaycanda da müəyyən qədər izlənilir, baxmayaraq ki, ölkəmizdə elektron ticarət sahəsi hələ başlanğıc mərhələdədir və onun həcmləri dünyanın aparıcı ölkələrinin dövriyyəsi ilə müqayisə oluna bilməz. Elektron ticarət ölkənin ümumi ticarət həcminin, təxminən, 1/6 hissəsini təşkil edir.